המדריך הבא נועד לכל משתמש באלי אקספרס, בין אם אתם משתמשים חדשים או קיימים והוא נועד לספק לכם את כל המידע אודות האתר המצליח לשם ביצוע קניה חכמה וניצול מיטבי של זירת המסחר המצליחה. אז קדימה, בואו נקפוץ למים, צעד אחר צעד!
עלי אקספרס, ענק הקניות האינטרנטי הסיני אשר הוקם בשנת 2010 החל אט אט לצבור את דרכו אל מחוץ לגבולות סין וכיום הוא נחשב לאחד מאתרי הסחר המובילים בעולם לצד ענקיות כמו אמזון ואיביי. באתר ניתן לרכוש הכל מהכל – אביזרים לרכב, ביגוד, כלים לבית ולגינה, מוצרי חשמל ועוד. היתרון של האתר, כמו של אתרים וספקים סינים נוספים הוא העלות הנמוכה של המוצרים, אשר חלקם נמכרים במחיר "מצחיק" לצרכן הישראלי, אשר יכול להזמין סל קניות דרך האתר ולחסוך כסף רב לעומת קניית סל קניות דומה בישראל.
בשלב הראשון עלינו להיכנס אל האתר של אלי אקספרס הנמצא בכתובת – aliexpress.com. מדובר בהרשמה ללא תשלום באמצעות כתובת המייל שלכם עם פרטי בסיס של שם פרטי ומשפחה, סיסמא וכן אישור תנאי השימוש באתר. לאחר ההרשמה ניתן יהיה להתחבר שוב לאתר דרך רשתות חברתיות כמו פייסבוק ו-VK הרשת החברתית של רוסיה ומדינות מזרח אירופה.ניתן להתחבר לאלי אקספרס דרך אפליקציה ייעודית בנייד (באנדרואיד ו-IOS).
כעת נגדיר שפה – ניתן לבחור כל שפה שהיא, כשאופציית ברירת המחדל היא השפה האנגלית. לחיצה על כפתור השפה תפתח לנו רשימה שפות ונוכל לבחור בשפה העברית במידה ואנו מעוניינים בכך. חשוב להבין כי אין באמת גרסה עברית לאלי אקספרס כך שמדובר בתרגום מכונה, אשר מסייע בהבנה בסיסית של המידע והמוצרים באתר, אך אין מדובר בתרגום מלא וייתכן שיפלו בתרגום טעויות שעלולות להטעות אתכם, כך שחשוב להבין היטב את הכתוב.
כעת נבחר את המדינה אליה אנו רוצים לשלוח את המוצרים ולבחור ישראל וכן נגיד מטבע למטבעי הישראלי – ILS. ניתן גם לבחור מטבע אחר בהתאם לשער החליפין לשם הוזלת עלות הקניה. ישנם אפליקציות שמחשבות שער חליפין נוכחי ולראות האם כדאי לשנות לשער חליפין אחר, למשל לפאונד הבריטי.
כעת נמלא את פרטי הכתובת שלנו למשלוח כולל פרטי שם, טלפון נייד הכולל את קידמות המדינה (+972) וכן את הכתובת למשלוח באותיות לועזיות בלבד (ניתן להוסיף כתובות נוספות לשימוש בעת הצורך, כמו כתובת עבודה, בן/ת זוג וכו').
אחרי שנרשמנו והגדרנו את ההגדרות הבסיסיות נוכל לתת מבט בפרופיל האישי שלנו, לראות מה הוא כולל ולהשתמש במידע ובכלים הקיימים עת יעלה הצורך. לדוגמא: קופונים, ניהול פרטים אישיים, ניזול הזמנות, רשימת משאלות ועוד.
חיפוש מוצרים באלי אקספרס – איך עושים זאת?
החיפוש הכללי והבסיסי של אלי אקספרס נמצא בתיבת החיפוש הממוקמת בתפריט הראשי של האתר. נוכל לרשום כל מוצר שאנו רוצים ואלי תציע לנו השלמות אוטומטיות המסייעות בחיפוש. לאחר החיפוש יוצעו לכם אף קטגוריות שונות התואמות את החיפוש שיוכלו גם לכוון אתכם בצורה מדויקת יותר אל המוצר המבוקש וכן מוצרים נוספים מהתחום.
במקום להשתמש בתיבת החיפוש, ניתן מלכתחילה ללכת אל קטגוריות החיפוש שבתפריט הצד ולהגיע אל המוצר הרלוונטי מתוך התחום הרלוונטי. ההיררכיה באתר היא מאוד מסודר כך שניתן להגיע בנקל אל מוצרים רלוונטיים דרך נתיב הקטגוריות.
לאחר החיפוש וקבלת התוצאות ניתן לסנן אותם בצורה נוחה יותר כך שנקבל את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבורנו. סינונים ומיונים אלה כוללים בין היתר: מחיר וטווח מחיר, תאריך העלאת המוצר לאתר, כמות הזמנות המוצר ע"י משתמשי האתר, מדינה שולחת, דירוג המוצר, אפרויות משלוח (אקספרס, חינמי וכו').
במרבית מן המקרים אנו יודעים מהו המוצר אותו אנו מחפשים והכניסה לאתר היא רק לשם הקניה. אך במידה ואינינו יודעים באיזה מוצר לבחור ניתן לבצע מספר פעולות ובדיקות שייסייעו לנו בקנייה חכמה ורלוונטית של המוצר:
ניתן לסנן חוות דעת של גולשים על המוצר החל מדירוג 4 כוכבים (כמובן במוצרים שיש להם מספיק ביקורות – על כל מקרה מומלץ לרכוש מוצר עם כמות נכבדת של ביקורות). בחירה זו עשויה לחסוך מאיתנו מוצרים שאמינותם ואיכותם עומדת בספק עקב הביקורות השליליות וכך נוכל לבצע בחירה בין מוצרים שמדורגים גבוה.
במקרים רבים אנו פונים לבצע קניה מאלי אקספרס עקב המחיר הנוח ולכן אין ספק שזהו אחד השיקולים. אך כלל ידוע הוא שמחיר זול הוא לא תמיד האופציה הטובה ביותר והוא עלול לעלות ביוקר. לכן יש לבצע שקלול של מחיר לצד פרמטרים של כמות ביקורות ודירוג מוצר.
המוצרים באתר כוללים מידע מפורט ובסיסי, כגון: סוג החומר של המוצר, מידות אורך, גובה, רוחב ועוד. במוצרים מסוימים הפרמטרים האלו עלולים להיות קריטיים ולכן יש לבדוק מראש את המידות הרלוונטיות לנו (אם זה בגד גוף, התאמה של מידת מוצר פיזי למקום אליו הוא מיועד בבית וכדומה). לא הייתם רוצים להמתין בציפיה למוצר ואז כשהוא מגיע לגלות שהוא לא במידה המתאימה.
בנוסף למאיפייני המוצר ניתן לקבל פירוט טקסטואלי וכן מדיה אודות המוצר, אם זה תמונות מזויות שונות, סרטונים המציגים את המוצר ואופן הפעולה וכל מיני פרטים שעשויים לספק לכם תמונה רחבה יותר אודות המוצר וכך לראות אם הוא רלוונטי עבורכם.
המוצרים הנמכרים ביותר – מתייחס למוצרים הנמכרים ביותר בשבוע האחרון, ניתן לצפות במוצרים אלה בצורה נוחה לפי קטגוריות תחומים.
sale.aliexpress.com/bestselling
המוצרים החמים ביותר – מוצרים לוהטים לעונה, או לתקופה מסוימת, קצרת מועד (למשל יום חג או השקת מוצר חדש) או ארוכה יותר. אזור זה כולל גם הצגת מוצרים זולים במחיר של עד 10$.
sale.aliexpress.com/hot-products
Flash deals – מוצרים במחירים המשתלמים ביותר במהלך החודש האחרון. כאן לא מדובר במוצרים כלליים, אלא מוצרים בהתאמה אישית לסוגי המוצר שחיפשתם באתר.
flashdeals.aliexpress.com
Brand Zone – אזור ספציפי המיועד למותגים, כך שניתן לחפש כאן מוצרי מותגים בצורה נוחה, לפי קטגוריות, מוצרים שנכנסו זה עתה לאתר וכדומה.
brandzone.aliexpress.com
גאדג'טים – אזור שמיועד לחובבי הגאדג'טים שביניכם. כאן תמצאו בשפע מוצרים ייחודיים וחדשניים.
techdiscovery.aliexpress.com
נתון נוסף שאפשר להסתכל עליו הוא תווית הרייטינג של המוצר אשר משתנה בהתאם לדרגה של המוכר – מדליה, יהלום, כתר (בסדר עולה) כל דרגה זוכה לדירוג של 1-5. כאשר 5 כתרים מעידה על המעמד הגבוה ביותר של המוכר. עם מוכר כזה סביר להניח שתיהנו מחוויית קניה מעולה.
לא רק מוכרים פרטיים מנצלים את הפלטפורמה של אלי אקספרס, אלא גם מותגים אשר להם יש עמוד ייעודי משלהם באתר. לעיתים הקניה דרך המותג עצמו עשויה להיות משתלמת, אפשר לבצע השוואת מחירים בין מוצר זה למוצרים אחרים, ולעשות שקלול ולראות מה משתלם יותר. אם זה ברמת המחרי, משלוח, אמינות (גם למותגים יש תו אמינות ודירוג – Top Brand מעיד על מותג מוביל ואמין יותר) ולהחליט מהי האופציה המועדפות עבורנו.
לצערנו יש מוכרים אשר מנצלים את הפלטפורמות האינטרנטיות כדי לרוכב על שמם של מותגים ולהציע מוצרים דומים תחת שם דומה. על מנת להימנע מ"נפילה בפח" יש לוודא כי המוכר נושא תו מחויבות למקוריות Genuine Guaranteed (תו עם האות G על גבי רקע לבן). תו זה מצביע על כך כי הוא נתפס כאמין ע"י אלי אקספרס וכי הוא מפוקח. כמו כן יש לראות אם מצויים במוצר ביטויים שמעידים על אמינות כמו מקורי (Original או Authentic), מונח בו מותר להשתמש רק במוצרים מקוריים בלבד. שימו לב גם להטעייה בשמות, לדוגמא ייתכן שלמותג Nike יהיה מתחזה בשם Nikke וכדומה.
פרמטר חשוב הו המיסים ויש לקחת אותו מראש במסגרת חישוב עלות סך הקניה. רכישת מוצר מעל 75$ מחייבת מע"מ (יתכן גם תשלום מס קניה בהתאם לסוג המוצר) וכן יש לשל מכס בקניות מעל 500$.
יש לחשב היטב ולראות מה העלות הכוללת של המוצר, כולל מיסים, משלוח ותוספות נלוות.
צריך לראות מהן אופצית המשלוח המוצעות לנו במסגרת רכישת המוצר הספציפי, אם זה באמצעות דואר רגיל, דרך חברת שילוח (אותה יש לבדוק מבחינת אמינות) או דרך משלוח EMS מהיר הכולל תוספת תשלום.
פרמטר חשוב לרובנו, לא היינו רוצים לחכות חודשים עד שנראה את המוצר. לכן יש לקרוא בבירור את טווח זמני המשלוח, וכן לראות אם ישנה אופציה למשלוח מהיר (שתהיה יקרה יותר) ולראות אם היא משתלמת כספית עבורנו. כמו כן, לשם בדיקה ושקט נפשי כי המוצר אכן עושה את דרכו אליכם יש לקבל את מספר מעקב המשלוח דרך המוכר (ייתכן כי יקח מספר ימים עד שסטטוס ההזמנה יתעדכן). על כל מקרה, מומלץ לוודא את תקינות מספר המעקב וכי הוא אכן עושה את דרכו אליכם.
פתיחת דיספוט באלי אקספרס (לרוב במקרים של אי הגעת המוצר זמן רב אחרי מועד ההגעה המקורי, מוצר פגום מסיבות אחרות הקשורות להזמנה) מתבצעת באופן הבא:
כניסה לפרופיל האישי > ההזמנות שלי > צפיה בהזמנה הרלוונטית > פתיחת תלונה (דיספוט) > סימון סיבת הדיספוט על הזמנה שלא הגיעה > גובה החזר מבוקש (החזר כספי מלא במידה והמוצר לא הגיע) > פירוט סיבת התלונה (כשישנה אופציה להוסיף קבצים/תמונה/וידאו > שלחו את הטופס.
לאחר השליחה תוכלו לראות בדף ההזמנה את פרטי התלונה והסטטוס. כשניתן לשנות/לעדכן פרטים ולבטל את התלונה בכל שלב לאחר הגשתה.
חשוב לדעת:
במידה וישנה בעיה עם המוצר (לדוגמא: לא קיבלתם את המוצר שהזמנתם/מוצר פגום), יש לפתוח את בקשת הדיספוט תוך 15 יום מהרגע שקיבלתם את המוצר.
לאחר שבחרנו מוצר (תוך סימון צבע וגודל במידה וזה רלוונטי) יש ללחוץ על כפתור "קנה עכשיו" – Buy Now ולעבור אל סל הקניות. נבחר בכמות היחידות מהמוצר ונבצע רכישה. כעת נעבור למסך התשלום או למילוי פרטים אישיים במידה וטרם מילאתם אותם עת פתחתם חשבון. יש מלא פרטים מדויקים ונכונים באנגלית, כולל כתובת למשלוח.
אפשרויות התשלום באתר:
חשוב לבחור בדרך הנוחה והבטוחה עבורכם.
מעקב וניהול הזמנות
מתבצע תחת "ההזמנות שלי" בפרופיל המשתמש. באזור זה נקבל את כל המידע הרלוונטי אודות ההזמנה והסטטוס שלה:
המתנה לתשלום – המוצר התקבל במערכת ומטופל ע"י אליאקספרס, היא מבצעת את הסליקה עצמה ומקבלת את התשלום.
המתנה למשלוח – התקדמנו! כעת הזמנתכם עבר מהמערכת אל המוכר והיא ממתינה לתשובתו.
המתנה להגעה – המוכר קיבל את ההזמנה, טיפל בה והוציא את המשלוח אליכם.
סכסוכים – הגשת תלונה. כאמור, רלוונטי במקרים בהם יש בעיה עם המוצר/ מוצר לא הגיע.
מעקב משלוחים
ניכנס לאזור ההזמנות שלי – My Orders ונבחר באופציה של מעקב הזמנה ולבחור את המוצר הרלוונטי. כאן נקבל את כל הפרטים אודות סטטוס המשלוח. כמו כן, נוכל להיעזר בקוד המעקב שקיבלנו מהמוכר (יש לוודא שאכן הוא נשלח אלינו ולבקשו מהמוכר במידה והוא לא עשה זאת). מדובר בקוד בינלאומי המורכב מ-13 ספרות שניתן להזינו באתרי מעקב משלוחים, כגון:
גם כאן ניכנס למעקב ההזמנה ונקבל את פרטי המשלוח והסטטוס שלו. הדבר החשוב הוא לקבל את קוד מעקב המשלוח המורכב מקוד בינלאומי בעל 13 ספרות אותו נוכל להזין באתרי מעקב משלוחים בינלאומיים לשם בדיקת הסטטוס:
מעקב משלוחים של דואר ישראל – (כולל שירות EMS, את הקוד ניתן להזין גם באתר EMS)
כתובת מרכז שירות לקוחות: aliexpress.com/buyercenter
הפניה היא פשוטה, יש לבחור קודם בנושא הרלוונטי ואז להתחיל צ'אט עם נציג הפעיל 24/7 (יש להמתין בסובלנות למענה של הנציג).
פניה אפשרית רק בנושאים כספיים.
לא ניתן ליצור קשר טלפוני עם אלי אקספרס.
אתר קניה חכמה הינו אתר צרכנות המתמקד בתחום קניות באינטרנט, בארץ ובחו”ל.
באתר שלל מדריכים וטיפים שימושיים לרכישה חכמה ומשתלמת של מגוון מוצרים.