מעונייינים לרכוש מוצר באיביי ולא יודעים מאיפה להתחיל? המדריך הבא ייעשה לכם סדר והיכרות עם ענקית הקניות איביי.
איביי, זירת המסחר האמריקאית המקוונת הותיקה והמצליחה מספקת לכם פלטפורמה עם מגוון עצום של מוצרים לקניה אונליין: ביגוד, ציוד לבית, אביזרים לרכב, מוצרי חשמל ועוד. במדריך המפורט הבא נלמד את בסיס השימוש במערכת האתר.
ראשית עלינו ליצור חשבון משתמש באמצעות הרשמה פשוטה.
מדובר באתר אמריקאי כך שהוא על טהרת השפה האנגלית כשאתם יכולים להתסייע בתרגם דפדפן גוגל כרום במידת הצורך. אך בגדול ההמלצה היא (גם באתרים שיש להם גרסה עברית) לנסות ולהתמודד עם הגרסה האנגלית, לפחות בשביל עיון בפרטים ובתכונות החשובות כי התרגום לעברית הוא לעולם אינו מושלם במקרים האלו ולעיתים אתם יכולים לקבל מידע מוטעה עקב התרגום השגוי.
יש ללחוץ על כפתור הרשמה בו תמלאו פרטים בסיסיים הכוללים שם, סיסמא ומייל או לחילופין ניתן לבצע הרשמה דרך חשבון גוגל או פייסבוק. לאתר ניתן להיכנס דרך גרסת הדסקטופ או דרך המובייל באמצעות אפליקציה ייעודית לאתר בגרסאות אנדרואיד וios.
סינון ומיון תוצאות החיפוש – חלק חשוב שיסייע לנו בבחירת המוצר הרלוונטי ביותר עבורנו. המערכת מאפשרת לנו מספר אפשרויות סינון בולטות:
סינון לפי רלוונטיות החיפוש כברירת מחדל, לפי מוצרים דומים, לפי סוג המכירה (אם מדובר במכירה רגילה או במכרז פומבי), מוצרים חדשים שנוספו לאחרונה, , לפי מחיר, לפי תכונות מסוימות של המוצר (אם יש אפשרות למשלוח חינם, לפי מידות, טווח מחיר ועוד).
א'-ב' בכל רכישת אונליין היא לבדוק את חוות דעת הקונים על המוצר. שילוב של כמות ביקורות גבוה לצד דירוג גבוה הוא המפתח שמצביע על כך שמדובר במוצר איכותי ואמין. מומלץ לרכוש מעל דירוג 4 כוכבים וכן לבדוק את טקסט הביקורות, לעיתים המוצר אכן יהיה מעולה אך יהיו בו חסרונות או תכונות שעלולות להפוך את המוצר לבעייתי עבורכם ולהיפך ייתכן שיהיו בו תכונות ופיצ'רים שיתאימו לכם בצורה מושלמת.
חשוב לבדוק לפני הרכישה מהן אפשרויות המשלוח – האם קיים משלוח לישראל, מהן עלויות המשלוח ומה הוא כולל, מי חברת השילוח וכו'.
כלים שימושיים המסייעים במתן מידע אודות מחיר המוצר ונתונים נוספים:
Sold Listing – ניתן להיעזר במידע של רכישות קודמות של המוצר שחיפשתם ע"י סימון V על מוצרים שנרכשו (SOLD LISTINGS) ובכך לקבל מידע על המחירים שקונים אחרים שילמו ולוודא כי אתם לא משלמים ביוקר.
כלי הגילוי (Explore) – כלי מעקב מחירים ומכירות של מוצרים, מספק לכם מידע אודות מוצרים לפי חלוקה לקטגוריות, אם זה מחיר ממוצע, כמות המוצרים שהגיעו במצב חדש או יד שניה וכו'. אמנם המוכרים משתמשים במידע זה, אך הוא עשוי להיות רלוונטי גם לקונה.
קבלת מידע טכני על המוצר, מידות – אורך,רוחב, גובה, עומק, מוצר מיד שניה, חדש מקופסא, חדש בקופסא וכו'.
פירוט טקסטואלי רחב יותר על המוצר כולל הוראות שימות ומידע על הפיצ'רים השונים שבו. יכלול לרוב גם תמונות וסרטוני וידאו.
חשוב להבין את אופן תשלומי המיסים על קניות באינטרנט – מתי תשלמו מע"מ, מתי תצטרכו לשלם תשלומי מכס, מס קניה ועוד. אתם יכולים להיעזר במדריך ייעודי לנושא (בעברית) מטעם איביי:
דילים יומיים
אזור ייעודי בו תמצאו דילים משתלמים של אותו יום, ניתן למצוא שם אף רשימה ספציפית של מוצרים מתחת ל-10$, מוצרים שהם לקראת סיום מלאי ועוד.
המוצרים הנמכרים ביותר
אזור זה כולל מוצרים שנמכרו בכמות גדולה פר תקופה מסוימת (ניתן להגדיר טווח תאריכים/שעות).
מוצרים טרנדיים (Explore – כל הגילוי)
מוצרים אשר הצרכנים גילו בהם התעניינות רבה, אם זה הוספה לרשימת המשאלות, חיפוש באתר ועוד.
www.ebay.com/trending (דרך נוספת).
כפי שציינו בהקשר של החשיבות בצפייה בחוות דעת של קונים אודות מוצר מסוים, באותו אופן יש לבצע בדיקה אודות הספק ממנו אנחנו קונים את המוצר, גם באיביי ייתכן שתיתקלו במוכר חאפר. אך באמצעות מספר צעדים נוכל להגיע אל בחירה נבונה בספק אמין:
בחרתם מוצר? מעולה, כעת הגענו למעמד הרכישה. לוחצים על כפתור הרכישה, נמלא פרטיים אישיים (ומדוייקים) במידה ולא מילאנו את הפרטים במסגרת ההרשמה הראשונית ונשלם. את התשלום ניתן לבצע באמצעות כ.אשראי/פייפאל, יש רק לוודא כי קיבלתם אישור על ההזמנה במייל וזהו, זה אומר שהעסקה התקבלה, כעת איביי מטפלים בנושא ומעבירים את הבקשה למוכר שיתחיל לטפל בה ויישלח לכם את המוצר.
אחרי הרכישה חשוב לעקוב אחרי תהליך ההזמנה ולוודא כי המוצר אכן עושה את דרכו אליכם. ראשית ניתן לצפות בסטטוס המוצר באזור "ההזמנות שלי" ולראות אם הוא באמת עבר למוכר והמוכר מעביר אותו אליכם וכן לראות את מספר המעקב של החברה המשלחת או לבקש מהמוכר את מספר המעקב (מספר בן 13 ספרות) במידה והוא לא מופיע. ניתן להשתמש במספר באתרי מעקב משלוחים בינלאומיים.
הגשת דיספוט:
פונים אל המוכר דרך הפרופיל שלו שם תמצאו כפתור עם בקשת עזרה מאיביי.
איביי מספקת הגנה על לקוחותיה, יש תנאים מוגדרים וברורים לכל מוכר בחנות, כולל מדיניות החזרת מוצרים וביטול עסקה. במידה והמוכר לא עמד בתנאים האלה ניתן לשלוח דיספוט. כמו כן, איביי עשויה להחזיר לכם את הכסף המגיע לכם (החזר כספי כולל עלות משלוח) במידה וסיבת הגשת הדיספוט הינה מוצדקת. (לא קיבלתם את המוצר, מוצר פגום, קבלת מוצר שאינו תואם את מה שהזמנתם וכדומה).
אך על מנת לקבל את המגיע לכם מומלץ לפעול לפי השלבים הבאים:
שיטה ייחודית לאיביי זוהי שיטת המכרזים, בה ניתן לרכוש מוצר במכירה פומבית מידי יום (יש להיכנס אל לשונית מכרזים פומביים בעת סינון תוצאות החיפוש). כל מוצר שנכנס לזירה מתחיל עם סכום מינימלי התחלתי והזוכה המאושר הוא זה שיציע את ההצעה הגבוהה ביותר. היתרון בשיטה זו טמונה בכך שהיא מאפשרת קניה במחיר שהוא זול יותר מהמחיר הכי נמוך של המוצר במכירה הרגילה המקבילה. לא תמיד זה יהיה כך ולא תמיד הפער במחיר המשמעותי אבל עדיין יש כאן את הסיכוי ליהנות ממחיר מוזל. בנוסף לכך, חשוב לדעת כי לא תמיד תצטרכו לשלם את המחיר המדויק הסופי שנקבתם אלא רק דולר אחד יותר מההצעה השניה אחריכם (אם הציעו 50 דולר, תוכלו אתם לשלם 51 ולרכוש במחיר הזה במקום הסכום שהצעתם במידה והוא היה גבוה יותר). חסרונות השיטה טמונים בזמן שצריך לעקוב אחרי המבצע ואחרי המחירים המינמליים המוצעים ולראות אם זה משתלם בכלל עבורכם להיכנס למכרז. מדובר במכירה מחייבת, כך שאם זכיתם אתם חייבים לשלם, ניתן לצאת מהמכרז רק 12 שעות לפני סגירת המכרז או לבקש מהמוכר לצאת ממנו, בתקווה שיסכים לכך.
פנייה לשירות לקוחות אייבי מתבצעת דרך האימייל. יש בחור מתוך רשימת הנושאים את הנושא הרלוונטי (תיתפתח לכם רשימת שאלות נפוצות כסיוע לפניה) ואם לא מצאתם מענה ניתן ללחוץ על כפתור שליחת האימייל ולציין את כל הפרטים. מענה יתקבל תוך 24 שעות.
אתר קניה חכמה הינו אתר צרכנות המתמקד בתחום קניות באינטרנט, בארץ ובחו”ל.
באתר שלל מדריכים וטיפים שימושיים לרכישה חכמה ומשתלמת של מגוון מוצרים.