בחירת קרן השתלמות - המדריך שייעשה לכם סדר

רגע לפני שנעבור לפרמטרים לבחירת קרן השתלמות נסביר קודם מהי קרן ההשתלמות ואת היתרונות המרכזיים שלה:
קרן השתלמות זוהי קרן אשר מאפשרת לכם (הן לשכירים מטעם המעסיק והן לעצמאים) לחסוך כסף וליהנות מתשואות יפות לפרקי טווח קצרים וארוכים (ניתן לפדות את כספי הקרן כל 6 שנים או להשתמש ככלי השקעה לטווח ארוך עד גיל הפנסיה) ומהטבות נוספות, שעיקרן הן הטבות מס שאינן קיימות באפיקי חסכון אחרים.  קרנות אלה מנוהלות על ידי חברות ביטוח ובתי השקעות אשר מציעים מגוון מסלולי השקעה בעלי רמות סיכון שונות ודמי ניהול בעלויות שונות.

בחירת קרן השתלמות

היתרונות של קרן ההשתלמות

  • פטור מס על הפקדה – עד סכום כולל של 10% מהמשכורת החודשית (2.5% מהמשכורת מצד המעביד ו-7.5% מצד המעסיק).
  • ההפקדה החודשית אינה מגולמת בשכר העובד – כך שהסכום שהופקד אינו נכלל בחישוב המס של המשכורת.
  • פטור ממס רווחים – קרן ההשתלמות מושקעת באפיקי השעות שונים, אם זה מניות אגרות חוב וכדומה. במקרה של רווחים – תהיו פטורים ממס! (כל עוד משיכת הרווח הינה לאחר 6 ממועד ההפקדה הראשוני).
  • דמי ניהול נמוכים – בהשוואה לקרנות פנסיה ואפיקי חסכון אחרים, כך שלרוב דמי הניהול יעמדו על פחות מ-1%, כאשר עם מיקוח ייתכן ותוכלו להוריד את דמי הניהול לאחוז נמוך במיוחד (עובדי הוראה תחת משרד החינוך יכולים ליהנות אף מדמי ניהול בגובה של חצי אחוז). אפשרות אחרת להוריד את דמי הניהול היא לבחור במסלול ניהול עצמי (IRA), מסלול חדש יותר אשר צובר פופולאריות בשנים האחרונות. במסלול זה אתם מנהלים יותר את הקרן ואת ההשקעות מה שחוסך את הפעולות של חברת הביטוח ולכן במצב כזה אתם יכולים לקבל דמי ניהול של פחות מחצי אחוז. יחד עם זאת, הדבר דורש מכם אחריות ויכולת ניהול של הקרן בצורה חכמה.
  • צבירת ותק קבועה – הכספים שהוקפדו ונצברו בקרן צוברים ותק באופן רציף גם אם חלה הפסקה של הפקדה לקרן, כך שניתן לצבור עליהם ריביות.

בחירת קרן השתלמות

אחרי שלמדנו בקצרה מהי קרן ההשתלמות ואת היתרונות שלה, חשוב שנדע איך לנצל אותה בצורה המירבית  – כי כאמור מדובר באפיק החיסכון המשתלם ביותר. זאת נעשה על ידי בחירה נבונה (תוך בחינת פרמטרים שונים) של קרן ההשתלמות המתאימה לצרכים שלנו באופן האופטימלי. לשם כך הכנו עבורכם מדריך מסודר, שלב אחר שלב:

שלב א - ביצוע השוואה בין קרנות ההשתלמות

השוק מציע לנו מגוון קרנות השתלמות מטעם חברות ביטוח וניהול השקעות רבות. החברות האלו בעצם מנהלות את הקרן על ידי מומחים (ולכן אנו משלמים להם דמי ניהול) והן משקיעות את הכספים באפיקי השקעה שונים על פי החלטות של המומחים (אנליסטים, מומחים בשוק ההון וכדומה), כך שהתשואות מתבססות על החלטות אלה ולכל חברה יש את התשואות שלה, לחלק מהן תשואות גבוהות יותר בשנה מסוימת ולחלק תשואות נמוכות יותר. רצוי להסתכל על תשואות של השנים האחרונות ובהתאם לבצע את הבחירה בקרן ההשתלמות, נניח ברמה של שנה, 3 שנים ו-5 שנים. קרן אשר מנפקת תשואות טובות למשך תקופה ארוכה יחסית מעידה על יציבות יחסית ולכן היא עשויה להיות בטוחה ומשתלמת יותר, אך עדיין אין ערובה לכך שהנתונים ההיסטוריים ישקפו את התשואות של השנים הבאות. מה שיותר בטוח הוא שעדיף להתרחק מחברת ניהול שאינה יציבה או בעלת תשואות נמוכות בשנים האחרונות.

איך מבצעים את השוואה? נכנסים לאתר הממשלתי גמל נט (חינמי לחלוטין), בחרו בסוג קופת הגמל – קרנות השתלמות (לחצו על החץ מצד שמאל), כאשר ברירת המחדל של הדו"ח היא לתקופה של השנה האחרונה (הוא יציג גם נתוני תשואה ממוצעים של 3 ו-5 שנים אחרונות) כשניתן להגדיר טווח תאריכים מותאם אישית. כך נראה המסך לאחר בחירה בקרנות השתלמות:

גמל נט

הסבר על הדו"ח וטיפים:

שם הקופה – מציינת את שם הקופה (חברת ניהול ההשקעות) ואת סוג המסלול של קרן ההשתלמות, אם זה מסלול כללי, מניות וכדומה (בהמשך נסביר במפורט על המסלולים) 

תשואות – החלק החשוב בטבלה, בטור הראשון נקבל ממוצע תשואות (רווחים על הסכום שהושקע) בהתאם לתקופת הדו"ח שהגדרנו ובטורים הבאים תשואות ממוצעות לתקופה של 3 ו-5 שנים בהתאמה. לחצו על החץ בטור הרלוונטי כדי למיין את המידע בסדר עולה ויורד לנוחות הצפייה וההשוואה. ההמלצה היא להסתכל על אחוז תשואות לתקופה של שנה, 3 ו-5 שנים כדי לראות מגמות לאורך זמן. יחד עם זאת אין זה מחייב כי ההיסטוריה תשקף את העתיד.

מדד שארפ –  מדידה של התשואה מול הסיכון, שימו לב – ככל שמדד זה גבוה יותר, כך הסיכון הוא נמוך יותר. בדיקה של מדד זה יכולה לסייע בעת השוואה בין 2 קרנות ביניהן אנו מתלבטים – במידה ושתיהן מספקות תשואות דומות אבל לאחת יש מדד שארפ גבוה יותר, סביר להניח שנבחר בקרן שהיא עם סיכון מופחת.

יתרת נכסים לסוף התקופה – סך הנכסים והכספים שנמצאים תחת ניהול הקרן. יתרה גדולה – יותר משקיעים בקרן, זה אומר שיותר משקיעים מאמינים בקרן, אך זה לא בהכרח יבטיח לנו ליהנות מתשואות ורווחים גדולים יותר.

צבירה נטו – נתונים אלו מצביעים האם מדובר בקרן שהיא במצב של צבירת כסף או שהיא פודה ומוציאה כסף.

מדד נזילות – כמה מהקרן מושקעת בשוק ההון (השקעה נזילה) לעומת השקעות שהן לא נזילות (כמו נדל"ן).

שלב ב - השוואה ובחירת מסלול

כעת הגענו לשלב המעניין, מרבית מבעלי קרן ההשתלמות אינם יודעים כללי לאיזה מסלול הם משתייכים – כשהמסלולים הם לגמרי נתונים להחלטתכם!. אגב, היום מרבית בתי ההשקעות מאפשרים להירשם לקרן ההשתלמות בדיגיטל בצורה נוחה כשכל המידע נגיש לכם בלחיצת כפתור. בואו נכיר בקצרה את המסלולים הנפוצים השונים:

מסלול מנוהל

במסלול זה אתם מעבירים למעשה את הפיקוד למנהלי ההשקעות של בית ההשקעות בו בחרתם והם עושים אתם כל העבודה ומנהלים באופן מלא את השקעות הקרן. לכן במקרה כזה תיאלצו לשלם דמי ניהול גבוהים יותר.

המסלולים המנוהלים מחולקים למספר מסלולים בעלי רמות סיכון שונות, כגון:

מסלול כללי – לרוב הוא ברירת המחדל הרשמי של בית ההשקעות והוא כולל חלוקה מגוונת של אפיקי השקעה – מניות, אג"ח, נדל"ן ועוד.

מסלול כללי ב' – גם כאן מדובר במסלול כללי ומגוון אך עם השקעה גדולה יותר במניות.

מסלול מנייתי – מסלול שבו המרכיב המנייתי גדול, אם תבחרו 100% מניות אז המרכיב המנייתי יהיה לרוב מעל 90% (ישנם בתי השקעות בהם האחוז יהיה נמוך יותר).

מסלול אג"ח – מסלול המושקע באגרות חוב. ישנם מגוון מסלולי אג"ח עם סיכון גבוה יותר משולבים עם מניות, חלקם עם סיכון נמוך יותר כמו אג"ח השתלמות ממשלת ישראל או טווח שקלי קצר.

מסלול השתלמות חו"ל – מסלול שרובו מתבסס על השקעות שונות בחו"ל, אם זה בשוק ההון, נדל"ן בחו"ל וכו'.

חשוב מאוד לדעת – כאשר אתם יכולים לחלק את ההשקעה על פני מסלולים שונים. נניח 75% על מסלול מנייתי, 15% על מסלול כללי ו-10% על מסלול השתלמות חו"ל. יחד עם זאת חשוב להסתכל בפירוט ההשקעות של כל מסלול. כלומר, בכל מסלול ישנה חלוקה של ההשקעה על אפיקי השקעה שונים ואת ההתפלגות של ההשקעה אתם יכולים לראות באתר של בית ההשקעה, פשוט היכנסו לאתר לאזור של קרן ההשתלמות, בחרו במסלול שמעניין אתכם ותקבלו את כל המידע אודות התפלגות ההשקעות של המסלול + נתוני תשואות בשנים האחרונות. כפי שניתן לראות בדוגמא הבאה:

 

הנתונים מתוך אתר בית ההשקעות אנליסט

 

אז איזה מסלול מנוהל לבחור מניות? אג"ח? 

ההיסטוריה מראה כי בטווח הארוך מסלולים בעלי דרגות סיכון גבוהה יותר הניבו תשואות גבוהות יותר, כך שאם אתם בונים על השקעה לטווח ארוך מסלול זה יהיה מתאים יותר עבורכם. יחד עם זאת, הדבר אינו מבטיח כלום כי ייתכן כי רגע לפני היום בו תרצו לפדות את הקרן יהיה משבר כלכלי (כמו בתקופת הקורונה) והבורסה תקרוס. אך כאמור, אם מסתכלים בראי ההיסטוריה, בסופו של דבר הבורסה תמיד עולה, כך שבטווח הארוך זאת עשויה להיות השקעה משתלמת יותר. אך כדי להיות רגועים אפשר לפצל את ההשקעה לאזור ה-75% עם מרכיב מנייתי ו-25% עם מרכיב סולידי יותר. מחקר ידוע שנערך בנושא הוא מחקר טריניטי אשר ביצע בדיקה לאורך כל ההיסטוריה וממצאיו מראים כי תיק משולב של 50% או 75% מניות עם 50% או 25% השקעה סולידית באג"ח עם שיעור משיכה של 4% צמוד למדד באופן קבוע מידי שנה ועדיין הכסף יספיק ל-30 שנה ויותר. יחד עם זאת, ההמלצה היא להשקיע במסלול בעל סיכון גבוה יותר מגיל צעיר, כדי ליהנות מתשואות גבוהות יותר לקראת גיל הפרישה, ולקראת גיל זה (50-55) מומלץ לעבור למסלול בעל סיכון נמוך יותר.

שימו לב – כפי שציינו לעיל כל מסלול הוא בעל מרכיבים שונים, כך שאם בחרתם למשל 75% מסלול מנייתי ו-25% מסלול כללי אז אתם יכולים להוסיף למסלול המנייתי עוד כמה אחוזים מכיוון שהמסלול הכללי כולל גם מרכיב מנייתי מסוים ואת הנתון הזה צריך לבדוק כאמור בפירוט של כל מסלול.

מסלול מחקה מדד (מסלול פאסיבי)

מסלול זה נצמד למדדים המרכזיים בשוק ההון – אם זה S&P500, ת"א 25 ועוד. מתאים יותר לאלו שמעדיפים להטיל את יהבם על כוחות השוק והמדדים המשתנים, כשהמדדים המרכזיים כמו שוק המניות באופן כללי – תמיד עולים לאורך ההיסטוריה ואך מתעלים בתשואות על פני מנהלי השקעות רבים. לא כל בית השקעות מאפשר להשקיע במסלול זה. אך הסיכון הוא בדומה למסלול מנייתי, תזמון לא נכון עלול להוביל לתשואות נמוכות והפסדים, אך לטווח הארוך זהו מסלול מעניין שעשוי להשתלם.

מסלול בניהול עצמי (IRA)

"אם אין אני לי – מי לי?", המשפט המפורסם הזה תואם את סוג מסלול זה שבו אתם נוטלים את הפיקוד על תיק ההשקעות ואתם יכולים למעשה לבנות את התיק בעצמכם ולהשקיע במה שאתם רוצים. מסלול זה מתאים למי שמאמין בעצמו, למי שיש רקע וידע בשוק ההון וההשקעות, למי שיש זמן ויכולת לעקוב ולחיות את השוק ולמי שמאמין שאם הוא רוצה להגיע לתוצאות הרצויות – הוא צריך לעשות את הדברים בעצמו. במידה ואין לכם רקע וניסיון – המסלול הזה לא מתאים עבורכם.

שלב ג - גובה דמי ניהול

גובה דמי הניהול (עבור ניהול ההשקעות במסגרת מטעם בית ההשקעות) בקרנות ההשתלמות הוא, כאמור, נמוך יותר ביחס לאפיקי חסכון כמו למשל קרן הפנסיה. יחד עם זאת, ניתן למצוא הבדלים באחוזי דמי הניהול בין קרנות הפנסיה השונות שלעיתים יכולים להיות משמעותיים. דמי ניהול נמוכים = הפרשת כסף פחותה למנהל תיק ההשקעות והעברת כסף גדולה יותר לקרן שלכם, כשלאורך שנים הדבר עשוי להיות משמעותי ואתם תוכלו ליהנות מתשואות גבוהות יותר מכיוון שהן ילכו ישירות אליכם.

נשאלת השאלה מהם דמי ניהול משתלמים? ובכן, כפי שצויין לעיל, דמי ניהול סבירים או אפילו טובים כאשר מדובר בקרנות השתלמות הם נמוכים מ-1%. כאשר השאיפה היא להוריד את האחוז כמה שיותר נמוך, ובהחלט יש מקום למיקוח בנושא. ישנן חברות גדולות אשר עובדות עם בתי השקעות ועקב כך מאפשרות לעובדים ליהנות מדמי ניהול נמוכים יותר וישנם חברות גדולות ובעלות שם אשר אינן מתפשרות על גובה דמי הניהול מתוך טענה שאתם מקבלים ניהול איכותי ולכן גובה דמי הניהול משתלם לכם.

בשורה התחתונה – תשאפו לדמי ניהול נמוכים במידת האפשר, ושהם יהיו נמוכים מ-1%. יחד עם זאת, חשוב מאוד הנושא של איכות בית ההשקעות (הסבר בסעיף הבא), אם בית השקעות אחד הציע סכום מסוים ובית השקעות אחר שהוא, לאחר בדיקות, נמצא איכותי יותר ואתם מאמינים בו הציע סכום גבוה יותר ההמלצה היא לבחור בו כל עוד מדובר בפער שאינו גדול במיוחד מבית ההשקעות האחר והוא כאמור, פחות מ-1%, בסופו של דבר בחרתם בבית ההשקעות שאתם מאמינים בו – אז שווה להשקיע עוד קצת ושהוא יעשה את העבודה על הצורה הטובה ביותר ויניב לכם רווחים.

שלב ד - בחירת בית השקעות

מעבר לכל הנתונים היבשים והמספריים חשוב גם לדעת מי עוד מאחורי ניהול ההשקעה של הקרן שלנו. אי אפשר לדעת מה יוליד יום, אך אפשר לבחון מספר פרמטרים כדי למזער סיכונים ובעיות עתידיות:

ותק ויציבות – חברה ותיקה ויציבה תקטין את הסיכונים לנפילות כואבות. בית השקעות שפעיל רק שנה למשל טרם הגיע למצב של יציבות אבל מצד שני זו יכולה להיות השקעה עם סיכון. למשל קרן חדשה שהביאה לתשואות גבוהות בשנה הראשונה, יכול להיות שהיא בתחילת הדרך והיא לפני ההמראה הגדולה ממנה תוכלו ליהנות בשנים הקרובות. יש פה סיכון גבוה מהרגיל, אך הוא יכול להשתלם, במקרה כזה מומלץ לבחון גם את פרמטרים נוספים בטרם נקבל החלטה.

בדיקת מסלולים והיסטוריה של תשואות – בחנו אלו מסלולים מוצעים לכם (כפי שהוסבר לעיל), ישנם בתי השקעות עם מסלולים ייחודיים הכוללים מרכיבים שונים. בצעו גם הצלבות והשוואות עם קרנות אחרות.

גובה דמי ניהול – כפי שהוסבר לעיל.

אפשרות ללקיחת הלוואה – לא הרבה יודעים, אבל הלוואה על חשבון קרן ההשתלמות עשויה להיות הלוואה משתלמת ביותר עקב ריביות נמוכות, כך שזוהי אלטרנטיבה טובה ללקיחת הלוואה מהבנק או למשיכת כסף שנצבר בקרן תוך תשלום מס גבוה. באמצעות הלוואה נוכל לשמר את תנאי הקרן לצד ריבית נמוכה. יחד עם זאת ישנה הגבלה במתן ההלוואה של עד 10% מנכסי הקרן כשחלק מהחברות מגבילות זאת עד 5% ויש כאלה שעלולות לעשות בעיות עם מתן ההלוואה (הן אינן מחויבות להעניק הלוואה). אי לכך, כדאי לעשות בדיקה בנוגע לנושא ההלוואות, אם ניתן לעשות זאת על חשבון הקרן והאם ישנן הגבלות כלשהן.

שירות וזמינות – בדקו את השירות של בית ההשקעות ואת הזמינות שלו, הן מבחינת שעות פעילות, הן מבחינת זמן מענה לטלפון והן מבחינת טיב השירות של הנציגים. 

ניתן לבצע השוואה בין הקרנות באתר גמלנט, תוך השוואת ממוצעי תשואה לפי פרק זמן שונים (כגון שנה אחרונה, 3 ו-5 שנים), כשרצוי להשוואת גם את רמת הסיכון של כל מניה (מדד שארפ).

מסלול מנוהל הכולל מגוון תתי מסלולים בעלי דרגות סיכון שונות, כגון: מסלול מניות (סיכון גבוה), מסלול מניות כללי (לרוב ברמת סיכון בינונית) מסלול אג"ח (סיכון בינוני-נמוך) ועוד. מסלול מחקה מדד אשר נצמד למדדים מובילים כמו S&P500, ת"א 25 ועוד. מסלול בניהול עצמי (IRA) בו החוסך הוא המנהל העיקרי של שהשקעות בקרן.

בחירה במסלול קרן ההשתלמות מתאימה צריך להתבסס על פרמטרים שונים – גיל החוסך (בגיל צעיר מומלץ על מסלול מניות עם סיכון גבוה יותר ובגיל מבוגר לשנות למסלול סולידי יותר), הזמן בו תרצו למשוך את הכסף – אם זה לזמן קצר או לטווח ארוך (לאורך זמן עדיף מסלול מניות), תשואות הקרן (המסלול הספציפי) בשנים האחרונות תוך השוואה לקרנות אחרות ומידת הסיכון – מדד שארפ (ניתן לעשות זאת דרך האתר הממשלתי גמלנט), גובה דמי הניהול וכן במוניטין ובשירות של בית ההשקעות שמנהל את הקרן.

את רמת הסיכון של הקרן ניתן לראות באמצעות מדד שארפ. באתר גמלנט ניתן לבצע חיפוש והשוואה בין קרנות השתלמות ולקבל את הנתון הזה, לצעד נתונים נוספים כמו שיעור תשואה, מדד נזילות, יתר נכנסים לתקופה ועוד.

כן, ניתן להעביר את קרן ההשתלמות לבית השקעות אחר, ללא כל קנס כספי, כאשר הותק של הקרן נשמר. בית ההשקעות אליו אתם עוברים ידאג לטפל בנושא, כאשר תהליך ההעברה עשוי לקחת בין עד כ-10 ימי עסקים.

דמי הניהול בקרן ההשתלמות הם עד לגובה של 2%. בפועל דמי הניהול הממוצעים בקרנות עומדים באזור ה0.7%-0.9%. ייתכן כי באמצעות מיקוח מול בית ההשקעות ניתן יהיה להוריד את גובה דמי הניהול.

נשמע לשמוע את דעתך

Leave a reply

אודות קניה חכמה

אתר קניה חכמה הינו אתר צרכנות המתמקד בתחום קניות באינטרנט, בארץ ובחו”ל.

 

באתר שלל מדריכים וטיפים שימושיים לרכישה חכמה ומשתלמת של מגוון מוצרים.

רשתות חברתיות

צור קשר

קניה חכמה